FAQ

Ważne pytania:

Co to jest ekologia?

Jest nauką o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem oraz wzajemnie pomiędzy tymi organizmami. Potocznie nazywane jest tak działanie propagującego ochronę środowiska.

Co to jest zrównoważony rozwój?

Jest to taki rozwój w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie.

Z definicji zrównowazony rozwój pochodzi pierwotnie z leśnictwa. Oznaczało ono pierwotnie sposób gospodarowania lasem polegający na tym, że wycisna się tylko tyle drzew ile może w to miejsce wyrosnąć by las nie został nigdy zlikwidowany. Obecnie definicja ta nie ogranicznie się wyłącznie do strefy leśnictwa i oznacza wzajemne związki przyrody, gospodarki i społeczeństwa.

Artykuły o wartościach zdrowotnych Oliwy z Oliwek:

Oliwa z oliwek może pomóc w prewencji udaru mózgu

Osoby po 65. roku życia, regularnie stosujące oliwę z oliwek do przyrządzania potraw są o ponad 40 proc. mniej narażone na udar mózgu niż ci, którzy nie używają jej wcale - sugerują badania francuskie, o których informuje pismo "Neurology".


Naukowcy z Uniwersytetu w Bordeaux doszli do takich wniosków na podstawie analizy danych zebranych wśród 7,625 osób w wieku 65 lat i starszych, mieszkańców trzech francuskich miast - Bordeaux, Dijon i Montpellier. Żaden z uczestników nie przebył wcześniej udaru mózgu.

Zebrano informacje na temat ilości konsumowanej przez nich oliwy z oliwek, a u części (tj. ponad 1200 osób) zmierzono we krwi poziom kwasu oleinowego, który jest pośrednim wskaźnikiem spożycia oliwy. Większość badanych stosowała oliwę z pierwszego tłoczenia, która jest we Francji najbardziej popularna. Stan zdrowia uczestników badania śledzono przez ponad 5 lat. W tym okresie udar mózgu wystąpił u 148 osób.

Po uwzględnieniu różnych czynników ryzyka tego zaburzenia czynności mózgu, jak m.in. wiek, aktywność fizyczna, wskaźnik masy ciała (BMI), inne składniki diety, naukowcy wyliczyli, że wraz ze wzrostem spożycia oliwy z oliwek częstość występowania udaru malała. W porównaniu z osobami nie stosującymi jej w kuchni, ci, którzy używali jej regularnie, byli o 41 proc. mniej narażeni na udar.

Również wyższy poziom kwasu oleinowego w surowicy krwi był związany ze spadkiem ryzyka udaru. Ci, którzy mieli go najwięcej byli o 73 proc. mniej narażeni na to zdarzenie.

"Wyniki naszych badań, wskazują, że w celu prewencji udaru mózgu, osobom po 65. roku życia powinno się zalecać spożywanie oliwy z oliwek" - komentuje główna autorka pracy dr Cecilia Samieri.

Znalezienie prostego i stosunkowo taniego sposobu profilaktyki udarów jest o tyle istotne, że - jak szacują eksperci - są one na świecie drugą przyczyną zgonów osób po 60. roku życia. Połowa pacjentów po udarze trwale traci sprawność, a nawet samodzielność.

Jak skomentowała w rozmowie z BBC Sharlin Ahmed z brytyjskiej organizacji pozarządowej Stroke Association, od dawna wiadomo, że dieta bogata w oliwę z oliwek jest potencjalnie korzystna dla zdrowia. Pojawiają się doniesienia, że może ona chronić przed zaburzeniami lipidowymi, w tym przed wysokim poziomem cholesterolu, nadciśnieniem tętniczym oraz chorobami serca. Zdaniem Ahmed wyniki wskazujące na rolę oliwy wymagają jeszcze potwierdzenia w innych badaniach.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Dieta, która chroni przed rakiem żołądka

Dieta śródziemnomorska ma wiele zalet. Hiszpańscy naukowcy twierdzą, że kolejnym powodem, dla którego powinniśmy sięgnąć po warzywa, owoce, ryby, zboża i oliwę z oliwek jest to, iż produkty te zmniejszają ryzyko zachorowania na raka żołądka - informuje "American Journal of Clinical Nutrition" Choć pozytywny wpływ diety śródziemnomorskiej związany z mniejszym ryzykiem rozwoju chorób nowotworowych znany jest naukowcom nie od dziś, dr Carlos Gonzalez z Katalońskiego Instytutu Onkologii w Barcelonie zaznacza, że wciąż mało wiadomo na temat wpływu tego sposobu odżywiania na poszczególne rodzaje raka. Badacz postanowił skoncentrować się na jednej z najczęstszych przyczyn zgonów z powodu nowotworów na świecie, a mianowicie na raku żołądka.

W tym celu przeanalizowano dane ponad 485 tys. osób z 10 krajów europejskich objętych programem badawczym EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). Badani byli w wieku 35 - 70 lat. Każdej osobie przyznano od 1 do 18 punktów w zależności od tego, jak bardzo ich dieta zbliżona była do typowej diety śródziemnomorskiej, czyli bogatej w ryby, warzywa, owoce, ziarna zbóż, nasiona roślin strączkowych oraz oliwę z oliwek jako główne źródło tłuszczu.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Dlaczego warto jeść oliwki?

Niepozorne owoce, wielkie możliwości. Oliwki wzmacniają serce i stawy, regulują trawienie, a nawet chronią przed nowotworami. Lista ich zalet jest znacznie dłuższa - poznaj je wszystkie.

Hiszpanie i Grecy serwują je przy każdej okazji, na równi ceniąc te zielone i czarne. Jedne i drugie pochodzą z tego samego drzewa oliwnego. Zielone zbiera się wcześniej - mają intensywny, wytrawny smak i są bardziej słone. Te ciemne zrywa się później, dzięki czemu są delikatniejsze, zawierają mniej soli, a więcej tłuszczów.

I to jest właśnie główna zaleta oliwek. Te niepozorne owoce mają ok. 75 proc. jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wspomagają pracę serca i układu krążenia, a także mogą pobudzać spalanie tkanki tłuszczowej, zwłaszcza na brzuchu.

Prócz tego oliwki mają sporo błonnika oraz witaminy z grupy B, przyspieszające metabolizm. Są niskokaloryczne (10 sztuk ma ok. 35 kcal) i mają niski indeks glikemiczny, nic więc dziwnego, że dietetycy polecają je dbającym o linię.

Sprawdź, jak działają oliwki

1. Obniżają poziom cholesterolu

Sałatka grecka z czarnymi oliwkami to idealne danie dla osób narażonych na choroby serca i układu krążenia. Substancje zawarte w oliwkach (np. kwas oleinowy i flawonoidy) mogą obniżać poziom złego cholesterolu LDL, podwyższając poziom dobrego –  HDL.

Zwiększają też przepływ krwi przez naczynia wieńcowe i przeciwdziałają arytmii. To zaś obniża ryzyko choroby wieńcowej.

2. Wzmacniają stawy

Oliwki mogą hamować aktywność genów biorących udział w powstawaniu stanów zapalnych. Ich jedzenie pomaga łagodzić dolegliwości (ból, sztywnienie i obrzęki) przy reumatoidalnym zapaleniu stawów.

3. Oczyszczają organizm

Koreczki z oliwkami to świetna przekąska dla osób mieszkających w dużych miastach i palaczy. Owoce te są bogatym źródłem witaminy E, która ma właściwości przeciwutleniające. Wymiata z organizmu wolne rodniki, powstające m.in. pod wpływem spalin i dymu z papierosów.

4. Wspomagają trawienie

, po zebraniu z drzewa kisi się, czyli poddaje fermentacji mlekowej. Dzięki temu zawierają dobre bakterie, które korzystnie wpływają na florę bakteryjną. Wspomagają pracę układu pokarmowego i podnoszą odporność.

5. Zmniejszają ryzyko nowotworów

Liczne badania dowiodły, że dieta wzbogacona w oliwki zielone lub czarne może skutecznie chronić także przed rakiem. Okazało się, że zawarte w substancje mogą hamować rozmnażanie się komórek rakowych, przyspieszając ich naturalną śmierć (apoptozę).

To zaś może zapobiegać np. zachorowaniu na raka okrężnicy.

6. Zapobiegają depresji

Dieta śródziemnomorska, której nieodłącznym elementem są oliwki może także zapobiegać depresji. Tłuste owoce mają sporo witaminy z grupy B, wspomagających pracę układu nerwowego.

Mogą one także podnosić poziom serotoniny - hormonu szczęścia w mózgu, działając . Oliwki warto jeść zwłaszcza zimą, gdy brak słońca powoduje pogorszenie nastroju.

7. Wzmacnia organizm

Tapenada, czyli pasta z oliwek kaparów, bazylii i anchois, to doskonały dodatek do kanapek dla osób, które nie jedzą mięsa. Zawarte w tych owocach żelazo i miedź wzmacniają organizm i mogą zmniejszać ryzyko niedokrwistości.

8. Zapobiega wadom rozwojowym

Oliwki, zwłaszcza ciemne, to wielowitaminowa pigułka dla kobiet w ciąży. Owoce wzbogacają menu w kwas foliowy i jod. Te zaś są niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka i utrzymania w dobrej kondycji.

Uwaga!

Zielone oliwki zawierają bardzo dużo sodu. Ten zaś podnosi ciśnienie tętnicze krwi. Dlatego powinni ich unikać nadciśnieniowcy.

Ostrożnie do jedzenia tych owoców powinny podchodzić także osoby cierpiące na obrzęki i pijące niewiele płynów - sód zatrzymuje wodę w organizmie.

Źródło Msn-styl życia

Do czego można wykorzystać oliwę z oliwek extra virgin ?

1. Do twarzy i ciała:

Do pielęgnacji ciała zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci. Jest delikatna i naturalna  co sprawia, że jest znakomita dla osób o wrażliwej skórze jako balsam oraz do ochrony przed mrozem czy słońcem. Ujędrnia i wygładza skórę.

2. Do włosów

Oliwą można wzmacniać i regenerować włosy, jest to najlepsza odżywka.

3. Do paznokci

Znakomicie odżywia paznokcie i skórki, wystarczy systematycznie wsmarowywać.

4. Do pillingu

Stosować jako pilling w połączeniu z cukrem, solą lub mieloną kawą.

5. Do zmywania makijażu

Jest na tyle łagodna, że mozna nią bez wysiłku usunąć makijaż, nawet z najdelekatniejszej skóry.

6. Do masażu

Można aromatyzować oliwy za pomocą olejków np. lawendowego lub z dodatkiem cytryny i stosować do masażu. Jest znakomitym rozpuszczalnikiem dla olejków eterycznych.

7. Dla psów i kotów

Na łapki ochrony jako ochrona przed mrozem lub gorącem w lecie.  Chroni przed popękaniem.

8. Przy treningach

Oliwa extra virgin jest prawdziwym bogactwem. Jej właściwości sprawiają, że w mięśniach i w tkance podskórnej odkłada się mniej tłuszczu.

9. Do domu

Oliwa znakomicie sprawdza się do pielęgnacji mebli drewnianych, skórzanych butów czy torebek.

10. Do ogrodu

Jako smar do smarowania na zawiasach, narzędziach ogrodniczych i tym podobnych.


Newsletter

Serwis korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.